تقسیمبندی شیرهای ایمنی
- Spring-loaded Pressure-relief Valves
به طور کلی، منظور از شیر ایمنی همین Spring-loaded Pressure-relief Valves است زیرا که بیشترین استفاده را در میان شیرهای ایمنی دارد. (شکل پایین را مشاهده نمایید). نیروی درونی فنر طراحی شده است تا دیسک را در برابر فشار درونی نگه دارد. بسته به نوع سیال داخل ولو، اعم از بخار، گاز یا مایع، استفاده از مدل Bellows برای خنثی کردن اثر فشار برگشتی (Back pressure) پیشنهاد میشود.
-
Pilot-operated Pressure-relief Valves
شیرهای Pilot-operated Pressure-relief Valves ترکیبی از Pilot assy و شیر اصلی (که هر نوع شیری میتواند باشد) هستند.اگرچه در شیر فشارشکن از نوع Spring loaded نیروی فنر در برابر فشار ورودی قرار میگیرد، اما relieving pressure و reseating pressure به وسیه Pilot Assy کنترل میشوند که تقریباً مشابه شیرهای Spring loaded Pressure relief عمل مینماید.زمانی که از شیرهای فشارشکن Pilot-operated استفاده میشود، به هیچ وجه نمیتوان شیر اصلی را تنظیم کرد.
این نوع از ولوها در مقایسه با شیرهای ایمنی از نوع Spring loaded اندازه بزرگتری داشته و به همین دلیل در شرایط سخت تر مانند زمانی که فشار بالاتر است از آنها استفاده میشود
-
Dead-Weight Pressure-relief Valves
در صورتی که فشار طراحی (Design pressure) مخزن تحت فشار در فشار پایین تنظیم شده باشد، شیر فشارشکن از نوع Dead-weight ، reliving pressure را تنها با وزن دیسک تنظیم میکند.
شیر ایمنی مکنده (The Vacuum relief valve) این ویژگی عملکردی را دارد که هنگام تغییر فشار درونی مخزن تحت فشار به فشار منفی، فشار را جذب میکند.اگرچه در شیر فشارشکن از نوع Spring loaded نیروی فنر در برابر فشار ورودی قرار میگیرد، اما relieving pressure و reseating pressure به وسیه Pilot Assy کنترل میشوند که تقریباً مشابه شیرهای Spring loaded Pressure relief عمل مینماید
زمانی که از شیرهای فشارشکن Pilot-operated استفاده میشود، به هیچ وجه نمیتوان شیر اصلی را تنظیم کرد.
این نوع از ولوها در مقایسه با شیرهای ایمنی از نوع Spring loaded اندازه بزرگتری داشته و به همین دلیل در شرایط سخت تر مانند زمانی که فشار بالاتر است از آنها استفاده میشود